Paul Polak Prijs

Paul Polak Prijs en het verzet tegen verwijdering van joodse leerlingen in 1941

Het Gemeentelijk Gymnasium heeft een prijs in het leven geroepen voor leerlingen die opkomen voor een ander of in verzet komen tegen onrecht. De Paul Polak Prijs, die op 1 september 2021 is gelanceerd, bestaat uit een geldbedrag dat de winnende leerling mag besteden aan een project of initiatief waar hij/zij aandacht voor vraagt. Alumni van de school maken de prijs financieel mogelijk.

Voor wie kom jij in actie? Doe mee aan de Paul Polak Prijs!

De onderscheiding is vernoemd naar oud-leerling Paul Polak. Bovenbouwleerlingen van het Hilversumse onderwijsinstituut kwamen eind augustus 1941 - dit jaar 80 jaar geleden - in opstand tegen de verwijdering van Joodse leerlingen en docenten van de school. Paul Polak was de enige leerling die om die reden permanent werd geschorst. Het Gemeentelijk Gymnasium was één van de weinige Nederlandse scholen waar de leerlingen in opstand kwamen tegen de Duitse bezetter. Paul Polak werd na zijn verwijdering van het gymnasium Engelandvaarder en ging zo in het verzet.

Bob Kreiken over Paul Polak en de Paul Polakprijs:

Opkomen tegen onrecht

Het gymnasium wil dit bijzondere initiatief nu eren met een naar Polak genoemde prijs. Marya de Haas, oud alumnicoördinator en decaan op het GGH: "Onafhankelijk denken en opkomen tegen onrecht zijn waarden die we op het gymnasium hoog in het vaandel hebben staan. Het initiatief van Polak en zijn medeleerlingen was moedig en bijzonder, omdat maar weinig scholen tegen het besluit van de Duitsers protesteerden.

Met de Stichting Alumni GGH willen we een brug slaan door oud-leerlingen en leerlingen van nu met elkaar te verbinden. Via deze prijs kunnen we dat heel concreet doen: we behandelen het protest in de geschiedenislessen van klas 5 en 6 en zo houden we de waarden, waar Polak voor stond, levend: in vrijheid kunnen leven, opkomen voor je medemens, je verzetten tegen onrecht. Met de prijs geven we de heldhaftige daad van Polak een gezicht. Paul Polak zelf is inmiddels overleden. Uiteraard hebben we de familie van Polak om toestemming gevraagd en zij wilden direct hun medewerking verlenen."

Profielwerkstuk

Quinten van der Wind en Carlota van Andel uit klas 6 vertellen over hun Profielwerkstuk over Paul Polak en de Paul Polak Prijs.  ‘Ik zoek een maatschappelijk doel in mijn leven, een manier om bij te dragen’, aldus Quinten.

Zie hieronder het hele interview met Carlota en Quinten over het verzet op het GGH en Paul Polak.

Geschiedenisles

Op woensdag 1 september 2021, 80 jaar na de officiële verwijdering van de Joodse leerlingen, werd de prijs officieel gepresenteerd. Naar aanleiding hiervan vertelde oud-leerling Bob Kreiken in geschiedenislessen van klas 5 en 6 over Paul Polak en de protestbrief. In de lessen werd ook een video-interview vertoond met Rose Marie Alberdingk Thijm. Zij is inmiddels in de negentig en één van de weinige nog in leven zijnde leerlingen die uit eerste hand kan vertellen over het protest. Kreiken (22) is gefascineerd door de oorlogsgeschiedenis van zijn geboorteplaats Hilversum en stuitte in zijn zoektocht op de actie van Polak. Kreiken ontwikkelde een audiovisuele wandelroute langs monumenten, landschappen en nog bestaande gebouwen die in de oorlog een bijzondere rol speelden.

Leerlingen vinden meer informatie over de prijsvraag op de ELO.

Klik op de onderstaande videoknop om de uitleg over de Paul Polak Prijs te bekijken of bezoek deze link.

Klik op de onderstaande videoknop om het video-interview met Rose Marie Alberdingk Thijm, oud-klasgenoot van Paul Polak te bekijken of bezoek deze link.

Contactpersoon

Secretariaat