Onze school bestaat al meer dan 100 jaar. In die tijd is er veel veranderd, tegelijkertijd is er ook veel behouden. Lees de geschiedenis van onze school en volg onze tijdlijn van 1913 tot nu.
1913
Het Gemeentelijk Gymnasium wordt, na hevige discussie in de raad, in 1913 opgericht. Gemeentearchitect Piet Andriessen ontwerpt een vierkant pand met acht lokalen op de hoek van de Schuttersweg en de Albertus Perkstraat. De bouw van het pand duurt van 10 maart 1913 tot 13 augustus van hetzelfde jaar.
1917
Het Gymnasium trekt aanvankelijk vooral leerlingen van stand, die ook dan al op vakinhoudelijke excursies gaan. Bijvoorbeeld, zoals hier in 1917, naar Artis.
1919
De eerste vorm van bètaprofilering vindt al plaats in 1919. Het Gymnasium speelt met een nieuw curriculum en plannen voor een uitbreiding van het gebouw in op de groeiende interesse voor natuurkunde, scheikunde en biologie. Verder wordt geschiedenis van de wijsbegeerte een verplicht vak voor de zesdeklassers.
1920
De eerste rector Gerrit Blokhuis, spreekt rond 1920 over ‘allerlei gehamer en lawaai, veroorzaakt door een groote verbouwing’. Het Gymnasium, dat na de Eerste Wereldoorlog daadwerkelijk begint op te bloeien, wordt uitgebreid met een nieuwe vleugel.
1935
De eerste Griekenlandreis, onder leiding van conrector Onno Damsté en zijn echtgenote, vindt plaats in 1935. Na een hiaat van 69 jaar wordt de Griekenlandreis vanaf 2004 een tweejaarlijkse traditie.
1942
Kritisch denkende leerlingen protesteren in 1942 in samenspraak met aardrijkskundeleraar W. Stender tegen de verwijdering van joodse docenten en leerlingen van de school. De vijftienjarige Jan Gisolf wordt op bevel van de burgemeester van school gestuurd na het van de muur scheuren van een aanplakbiljet van de Nederlandse SS.
1946
Na de oorlog wordt de kiem gelegd voor latere fenomenen als leiderschap en de maatschappelijke stage: waarnemend rector Damsté en zijn opvolger J.L. Loopstra – hier samen op de foto bij het afscheid van Damsté in 1946 - maken zich sterk voor karaktervorming, verantwoordelijkheid en het ondersteunen van liefdadige initiatieven.
1951
Mondialisering avant la lettre bij de examenstunt van 1951. Al in 1953 betoogt rector Loopstra dat het GGH er niet alleen is voor kennisoverdracht: “Wij beschouwen het Gymnasium […] als een instituut, waar jongeren met een goed stel hersens klaar worden gemaakt voor het leven.”
1950
n de jaren ‘50 wordt de gymzaal van het gymnasium uitgebreid en komt er een nieuw sportveld. Hiermee wordt ingespeeld op het in Nederland sterk opbloeiende verenigingsleven.
1953
De podiumkunsten spelen een belangrijke rol op het Gymnasium, getuige deze foto van een productie van Shakespeares Julius Caesar uit 1953: toneel, musical, cabaret en voordracht passeren allemaal de revue. Er zijn mammoetproducties zoals Anatevka uit 1978, maar op gezette tijden klinkt de roep om minder popularisatie en een ‘hogere waarde’. Zo omschrijft leerling Bastiaan Buesink het, die begin jaren tachtig meespeelt in de eenakter De knop van Harry Mulisch.
1974
Docent Frans en classicus Jan van Enter organiseert in 1974 de allereerste Romereis voor de vijfdeklassers. Bezoeken aan overblijfselen uit de klassieke cultuur vormen de hoofdmoot. Leerlingen bereiden vooraf zelf een presentatie voor die ze ter plaatse moeten houden.
1993
In 1993 start onder leiding van geschiedenisdocent Wouter van Ravenzwaay een dan nog uniek internationaal uitwisselingsprogramma dat later omgedoopt zal worden tot Pan European Educational Project (PEEP), waarin vierde- en vijfdeklassers in groepjes naar andere landen reizen om samen een onderwerp uit te diepen en aspecten van hun landscultuur uit te wisselen.
2001
Na bijbouw en verbouwing is het Gymnasium vanaf 2001 aan de Vaartweg gevestigd, in het voormalige MTS-gebouw. Enkele jaren later komen er gloednieuwe gymzalen bij, ’s avonds in gebruik door de plaatselijke tafeltennisvereniging.
2004
Vanaf 2004 komt er naast de jaarlijkse Romereis een tweejaarlijkse Griekenlandreis bij voor de liefhebbers onder de vierde- en vijfdeklassers: een initiatief van docente klassieke talen Moniek Beenaerts.
2010
Een concreet uitvloeisel van het mondialiseringsprogramma is de toevoeging van het vak Chinees aan het cursusaanbod: eerst als bijvak en vanaf 2010 als examenvak. Er komt een bilaterale samenwerking met de Chen Jinglun High School in Beijing. Gevolg: studiereizen van Nederlandse leerlingen naar China en van Chinese leerlingen naar Hilversum.
2015
Het Gymnasium gaat zich inzetten voor samenwerkingsverbanden tussen de verschillende vakken. In 2004 wordt de eerste bèta-coördinator aangesteld en in 2015 een alfa-coördinator. Zij zorgen er onder meer voor dat de leerlingen een beter inzicht krijgen in de betekenis van de diverse schoolvakken voor de latere loopbaan.